Informatie bij afwijsreden 0613

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie paramedische zorg is afgewezen vanwege de volgende reden:

De behandeling is niet (volledig) declarabel

Deze afwijscode kan verschillende oorzaken hebben. We leggen de meest voorkomende oorzaken hieronder aan u uit en geven daarbij aan wat u kunt doen.

Dit kunt u doen

Controleer onderstaande gegevens. Komt één van de gegevens niet overeen? Dan kunt u de declaratie opnieuw indienen met de juiste gegevens.

  • Controleer of uw patiënt aanvullend verzekerd is
  • Controleer of uw patiënt verzekerd was op de behandeldatum van de declaratie in VECOZO
  • Controleer de indicatiecode 
    Controleer of de juiste indicatiecode is gebruikt, ook in combinatie met de betreffende patiënt. Bijvoorbeeld: een declaratie met indicatiecode 003 voor een verzekerde ouder dan 18 jaar.
  • Controleer of u de juiste combinatie van prestatiecode en CSI-code heeft gebruikt
    Er kunnen bijvoorbeeld geen declaraties ingediend worden met prestatiecode 1864 in combinatie met CSI-code 012 of 001 (basisverzekering).
  • Controleer of u de juiste CSI-code en/of diagnosecode heeft aangeleverd
    Hiermee bepalen wij of de vergoeding vanuit de basis- of aanvullende verzekering vergoed moet worden.
  • Controleer of het maximum aantal behandeling bij een CSI-code is bereikt
    • CSI-code 004/005 en 006/007 hebben een maximum van 9 behandelingen per CSI-code
    • CSI-code 003 heeft een maximum van 18 behandelingen
  • Controleer of het maximum van de aanvullende verzekering bereikt is
    Mogelijk is het maximum van de aanvullende verzekering bereikt. U kunt dit controleren door in VECOZO de PDF retourinformatie te openen. Krijgt u bij de declaratieregel de melding 'W-DVW0262: Maximale vergoeding is bereikt voor omvangregel 1, max. aantal per 1 J'? Dan betekent dit dat het maximum van een pakket is bereikt. 

Heeft u de eerdere behandelingen niet gedeclareerd? Dan is uw patiënt mogelijk al ergens anders behandeld. 

Regelmatig ontvangen wij vragen van zorgaanbieders over hoeveel behandelingen onze verzekerden nog vergoed krijgen. U kunt dit niet voor uw patiënt controleren. Wegens privacywetgeving mogen wij deze informatie namelijk alleen delen met onze verzekerden.

Uw patiënt kan in veel gevallen snel via de Zorg app de meest actuele status raadplegen. Het is belangrijk dat uw patiënt weet dat meerdere soorten zorg onder beweegzorg vallen. Zoals bijvoorbeeld fysiotherapie, oefentherapie en oedeemtherapie. Heeft uw patiënt geen Zorg app? Dan kan onze verzekerde deze informatie ook via onze klantenservice opvragen.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam