Binnen de wijkverpleging werken we met een zorgkostenplafond. Op die manier houden we grip op de zorgkosten. U heeft als zorgaanbieder de verantwoordelijkheid om het zorgkostenplafond in de gaten te houden en uw zorg gelijkmatig over het jaar te verspreiden.
Het zorgkostenplafond is een belangrijk middel om grip te houden op de zorgkosten binnen de wijkverpleging. Het betekent dat we een maximum aan kosten aan u uitbetalen binnen de termijn van de overeenkomst. Deze uitbetaling vindt plaats op basis van de ingediende en goedgekeurde declaraties. Declaraties die u boven het zorgkostenplafond indient, betalen wij niet uit.
In onze overeenkomst hebben we een zorgkostenplafond vastgesteld. Het is belangrijk dat u zelf het zorgkostenplafond monitort. Op die manier kunt u de zorg die u verleent gelijkmatig over het jaar verspreiden, en gedurende het hele jaar zorg verlenen. Komt uw zorgkostenplafond al eerder in zicht? Dan kunt u een aanvraag voor verhoging van uw zorgkostenplafond indienen. Deze aanvraag beoordelen we op meerdere punten.
Verwacht u dit jaar meer verzekerden te behandelen dan uw zorgkostenplafond toelaat? Dan kunt u via uw zorginkoper of via onderstaand formulier een verhoging van uw zorgkostenplafond aanvragen. U doet dit wanneer u 70% van het zorgkostenplafond heeft bereikt. Zo kunt u altijd nog bijsturen. Het doen van een aanvraag is namelijk nog geen garantie dat de verhoging daadwerkelijk wordt toegepast.
Nadat u een aanvraag voor verhoging van het zorgkostenplafond heeft ingediend, beoordelen we de aanvraag. Alleen compleet en correct ingevulde aanvragen kunnen we in behandeling nemen.
We beoordelen uw aanvraag onder andere op de volgende punten:
Een zorginkoper bekijkt of er nog extra informatie nodig is om uw aanvraag te beoordelen. Wanneer de informatie compleet is, hoort u binnen 3 weken of uw zorgkostenplafond (deels) wordt verhoogd.
Wanneer de verhoging wordt toegekend, vergoeden wij uw declaraties weer tot de hoogte van het nieuwe zorgkostenplafond. Een verhoogd zorgkostenplafond is geldig wanneer deze is vastgelegd met een addendum in VECOZO en u deze heeft geaccepteerd.
Heeft u specifieke vragen over het zorgkostenplafond? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen en antwoorden.
Bij het bereiken van uw zorgkostenplafond worden declaraties boven het zorgkostenplafond niet meer uitbetaald. U kunt dan een verhoging van uw zorgkostenplafond aanvragen. Het is mogelijk dat u een aanvraag tot verhoging van het zorgkostenplafond heeft ingediend en nog wacht op ons besluit. U kunt uw declaraties dan gewoon bij ons indienen.
Bij de nieuwe uitbetaling staat altijd uw factuurnummer en het VGZ declaratienummer. U krijgt de specificatie hiervan via de VECOZO berichtenbox of via de post.
Het terugvorderen van plafondoverschrijdingen en overschrijdingen van de gemiddelde ureninzet kan even duren. Dit komt mede doordat we de plafondoverschrijding en de gemiddelde ureninzet pas kunnen vaststellen nadat de declaratietermijn van een jaar is verstreken. Houd er dus rekening mee dat er langere tijd overheen kan gaan voordat u deze afrekeningen ontvangt.
Heeft u vragen over de eindafrekening of terugvordering? Het antwoord vindt u mogelijk op onze pagina over vorderingen. Komt u er niet uit? In de vorderingsbrief die u heeft ontvangen staan verschillende contactmogelijkheden, we helpen u graag verder.
Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op via uw inkoper, of via ons contactformulier. We helpen u graag verder.