In het geval van zorgopschorting zet u de ingezette zorgverlening tijdelijk stil. Bij zorgbeëindiging wordt de zorg volledig beëindigt.
U kunt als zorgaanbieder zorg opschorten of beëindigen als er zwaarwegende redenen bestaan waardoor u de zorgverlening niet in redelijkheid uit kunt voeren. Dit gebeurt slechts in uitzonderlijke situaties. Het gaat dan meestal over levens- of gezondheidsbedreigende situaties. Meer hierover leest u in ons protocol.
Wanneer u niet op een redelijke manier de zorg kunt verlenen en u de zorg wilt opschorten of beëindigen, doorloopt u onderstaand stappenplan.
Om zorg te kunnen opschorten of beëindigen, is het van belang dat u de situatie heeft besproken met andere zorgaanbieders van andere disciplines of deskundigheidsniveaus. Denk bijvoorbeeld aan een arts of casemanager.
Om zorg op te schorten of te beëindigen, is het vereist dat uw cliënt minimaal één keer schriftelijk op de hoogte is gebracht van uw voornemen dit te doen wanneer de situatie niet verandert. Uw melding aan de cliënt is hierbij voorzien van uitleg. Daarnaast is het een vereiste dat u uw cliënt minimaal één keer schriftelijk op de hoogte stelt van uw melding bij ons als zorgverzekeraar. Uw cliënt moet weten dat wij (en eventueel andere betrokken partijen) zijn ingeschakeld om samen op te zoek gaan naar een oplossing.
Onze zorgadviseurs gaan aan de slag met uw aanvraag. Zij voeren wederhoor uit bij de andere betrokken partijen en nemen eventueel contact met u op wanneer er meer informatie nodig is. Wanneer het dossier compleet is, wordt het team Medisch Advies geïnformeerd. Onze medisch adviseurs doen een uitspraak over de situatie en bepalen uiteindelijk of de reden voor zorgopschorting of -beëindiging gegrond is. Wij informeren u over de uitkomst en laten u weten wat de vervolgstappen zijn.
Het opschorten of beëindigen van zorg is een ingrijpende maatregel, die slechts in zeer uitzonderlijke situaties kan plaatsvinden. Wanneer u de gevraagde zorg blijft leveren, kunnen deze tips u helpen.