Zorg opschorten of beëindigen
Wanneer kunt u zorg opschorten of beëindigen?
In het geval van zorgopschorting zet u de ingezette zorgverlening tijdelijk stil. Bij zorgbeëindiging wordt de zorg volledig beëindigd.
U kunt als zorgaanbieder zorg opschorten of beëindigen als er zwaarwegende redenen bestaan waardoor u de zorgverlening niet in redelijkheid uit kunt voeren. Dit gebeurt slechts in uitzonderlijke situaties. Het gaat dan meestal over levens- of gezondheidsbedreigende situaties. Wanneer er sprake is van zwaarwegende redenen dient u de zorgvuldigheidseisen voor het beëindigen van zorg in acht te nemen. Meer hierover leest u in de KNMG-richtlijn Niet-aangaan of beëindiging behandelingsovereenkomst.
Stappenplan zorgopschorting en zorgbeëindiging
Wanneer u niet op een redelijke manier de zorg kunt verlenen en u voldoet aan de zorgvuldigheidseisen om de zorg te beëindigen, doorloopt u onderstaand stappenplan.

-
Bespreek de situatie met andere professionals in uw vakgebied
Om zorg te kunnen opschorten of beëindigen, is het van belang dat u de situatie heeft besproken met andere zorgaanbieders van andere disciplines of deskundigheidsniveaus. Denk bijvoorbeeld aan een arts of casemanager.
-
Breng uw cliënt schriftelijk op de hoogte van:
- Uw voornemen om de zorg op te schorten of te beëindigen
- Uw melding van dit voornemen bij ons als zorgverzekeraar
Om zorg op te schorten of te beëindigen, is het vereist dat uw cliënt minimaal één keer schriftelijk op de hoogte is gebracht van uw voornemen dit te doen wanneer de situatie niet verandert. Uw melding aan de cliënt is hierbij voorzien van uitleg.
Daarnaast is het een vereiste dat u uw cliënt minimaal één keer schriftelijk op de hoogte stelt van uw melding bij ons als zorgverzekeraar. Uw cliënt moet weten dat wij (en eventueel andere betrokken partijen) zijn ingeschakeld om samen op te zoek gaan naar een oplossing. -
Stel ons op de hoogte via ons formulier
Wanneer u bovenstaande stappen volledig heeft doorlopen, dan kunt u ons op de hoogte stellen door het formulier 'Zorgbeëindiging' bij ons in te dienen. Deze melding ontvangen we graag, zodat we op de hoogte zijn van de desbetreffende zorgbeëindiging en u desgewenst kunnen helpen.
Let op: u blijft als zorgaanbieder verantwoordelijk voor de zorg van de cliënt totdat er een passende oplossing is gevonden. Wanneer u niet tot een passende oplossing komt en uw zorgplicht in het geding komt, kunnen we helpen zoeken naar een oplossing.
Hulp bij het leveren van zorg in een onwenselijke situatie
Het opschorten of beëindigen van zorg is een ingrijpende maatregel, die slechts in zeer uitzonderlijke situaties kan plaatsvinden. Wanneer u de gevraagde zorg blijft leveren, kunnen deze tips u helpen.
-
Betrek andere disciplines of onafhankelijke personen
Zij kunnen mogelijk meedenken of bemiddelen bij de situatie tussen u en uw cliënt. Dit kan bijvoorbeeld de huisarts van de cliënt zijn, een andere thuiszorgorganisatie, een casemanager of een psycholoog die werkzaam is bij de huisartsenpraktijk. -
Neem contact op met onze zorgadviseurs
U kunt telefonisch contact opnemen met onze zorgadviseurs via het telefoonnummer 088 - 131 16 11. Zij staan voor u klaar en bekijken graag samen met u de situatie. Mogelijk kunnen zij u al direct helpen of adviseren. Ook kunnen zij de situatie voorleggen aan één van onze medisch adviseurs of zorginkopers om tot een oplossing te komen. -
Maak een dossier aan waarin u de gebeurtenissen vastlegt
We adviseren u om een dossier aan te maken waarin u de problemen en voorgevallen situaties bijhoudt. Zo heeft u een volledig en chronologisch overzicht van wat er allemaal speelt.