Start met declareren

Heeft u ziekenvervoer geleverd en hiervoor een overeenkomst met ons? Dan levert u uw declaraties makkelijk en snel aan via VECOZO. We leggen u graag uit hoe u declareert en hoe snel wij uw declaraties uitbetalen.

 Declareren zonder overeenkomst

Heeft u geen overeenkomst Ziekenvervoer met ons? Ook dan helpen we u graag. Op de pagina Declareren zonder overeenkomst leest u welke betaaltermijnen en afspraken over maximale vergoedingen voor u gelden. Hieronder leest vindt u alle informatie voor vervoerders met een overeenkomst. 

 Volg het stappenplan

  1. Bespreek kosten en vergoedingen voorafgaand aan het vervoer met onze verzekerde

    Het is belangrijk dat onze verzekerde weet dat er voor ziekenvervoer altijd eigen risico en een eigen bijdrage in rekening worden gebracht. Voor meer informatie kunt u de verzekerde verwijzen naar de verzekeringsvoorwaarden.
  2. Vraag gegevens uit de machtiging op bij onze verzekerde

    Voor vergoeding van ziekenvervoer heeft onze verzekerde een geldige machtiging nodig. Keuren we de machtigingsaanvraag goed? Dan ontvangt onze verzekerde een goedkeuringsbrief. Hierop staat

  3. Zorg dat wij uw correcte rekeningnummer hebben

    Geef uw (gewijzigde) rekeningnummer aan ons door.
  4. Uw cliënt of patiënt is verzekerd bij 1 van onze merken

    Bekijk al onze merken.
  5. Dien uw declaratie in via Declaratieportaal VECOZO

    Op de website van VECOZO vindt u een handige declaratiehandleiding. Zorg dat uw declaratie voldoet aan de VE303-standaard van Vektis en dat de gegevens in de declaratie overeenkomen met de gegevens in de machtiging.

 Aan de slag met uw declaraties

Heeft u declaraties bij ons ingediend? Dan gaan wij aan de slag met de verwerking ervan. Dit kunt u van ons verwachten:

  • Goed om te weten:

    De ontvangstdatum is niet altijd de datum waarop u de declaratie heeft ingediend. Dit kan komen doordat de declaratie na kantooruren of in het weekend ingediend is.

  • In de retourinformatie leest u of uw declaratie goed- of afgekeurd is. U kunt deze retourinformatie binnen 90 dagen bij VECOZO ophalen. VECOZO bewaart deze informatie maar tijdelijk. Het is daarom belangrijk voor uw eigen administratie dat u deze informatie regelmatig downloadt en opslaat.

    Wilt u retourinformatie opnieuw ontvangen?

    Dan kunt u deze binnen 180 dagen opnieuw bij VECOZO aanvragen door een mail te sturen naar functioneelbeheer@vecozo.nl.
  • Voor ziekenvervoer betaalt onze verzekerde altijd een eigen risico en een eigen bijdrage. Heeft de vervoerder een overeenkomst met ons? Dan betalen wij deze kosten uit aan u. Daarna ontvangt de verzekerde van ons een nota voor het betalen van het eigen risico en de eigen bijdrage.

    Informatie over de hoogte van de eigen bijdrage leest u op de pagina Vergoedingen.
  • Is er iets verkeerd gegaan of wilt u een declaratie crediteren voor een andere reden? Dan kunt u een creditdeclaratie indienen aan de hand van de standaarden GDS801/GDS802 van Vektis. Als het nodig is, kunt u desbetreffende declaratie direct opnieuw bij ons aanleveren.

  • Door het uitvoeren van controles kunnen wij bedragen die al zijn uitbetaald weer terug vorderen. Of we verrekenen dit met nieuwe declaraties.

 Zo informeren wij uw patiënten/cliënten

Informatie over het declareren en vergoeden van ziekenvervoer is opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden en op onze websites:

VGZVGZbewuzt | IZAIZZ door VGZ | Univé | UMCUnitedConsumersZEKUR | Zorgzaam

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam