Een machtiging voor ziekenvervoer kan aangevraagd worden zodra de startdatum van de behandeling bekend is. Lees hieronder per behandeling hoe een machtiging aangevraagd kan worden:
Onze verzekerde belt naar onze Vervoersdesk op 088 - 131 16 00. Deze is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur.
Is het later dan 13.00 uur en moet het vervoer binnen 5 dagen geregeld zijn? Dan kan de verzekerde (telefonisch) contact opnemen met de klantenservice van de verzekering:
VGZ | VGZbewuzt | IZA | IZZ door VGZ | Univé | UMC | UnitedConsumers | ZEKUR | Zorgzaam
- Dan vraagt uw patiënt zelf een machtiging aan voor vervoer. Dit kan via de app of website van de verzekering. - Is er binnen 5 dagen vervoer nodig naar een GZSP-behandeling? Dan vult u het formulier 'Spoedaanvraag machtiging ziekenvervoer' in. Dit kan eventueel samen met onze verzekerde.
Dan is het belangrijk om een machtiging aan te vragen voor GZSP-zorg in een groep. Hiervoor gebruikt u het formulier 'Machtigingsaanvraag indienen'. In dit aanvraagformulier geeft u aan of er ook vervoer nodig is.
U vult het formulier 'Spoedaanvraag machtiging ziekenvervoer' in. Dit kan eventueel samen met onze verzekerde.
Dan vraagt onze verzekerde zelf een machtiging (reiskostenvergoeding) aan via de app of website van de verzekering. U kunt uw patiënt uiteraard wel helpen met de aanvraag. Op de website van de zorgverzekering vindt u alle informatie over hoe de patiënt een reiskostenvergoeding kan aanvragen:
Als onze verzekerde in aanmerking komt voor een reiskostenvergoeding, ontvangt deze van ons een schriftelijke goedkeuring/machtiging. Hierin noemen we de namen van 2 gecontracteerde vervoerders in de buurt.
Dan zorgt u voor de informatievoorziening aan onze verzekerde over:
* Omrijtijden zijn niet langer dan 1,5 keer de reistijd zonder omweg, met een maximum van 30 minuten.