Machtigingen ziekenvervoer

Voor het vergoeden van ziekenvervoer vanuit de basisverzekering hebben onze verzekerden vooraf altijd een machtiging nodig. Afhankelijk van de medische indicatie kunnen zij de machtiging telefonisch of digitaal aanvragen. Heeft onze verzekerde binnen 5 dagen ziekenvervoer nodig? Dan kunt u voor verschillende medische indicaties een machtiging aanvragen voor uw patiënt.

 Controleer hoe de machtiging aangevraagd moet worden

Een machtiging voor ziekenvervoer kan aangevraagd worden zodra de startdatum van de behandeling bekend is. Lees hieronder per behandeling hoe een machtiging aangevraagd kan worden:

  • Onze verzekerde belt naar onze Vervoersdesk op 088 - 131 16 00. Deze is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur. 

    • We beoordelen de machtigingsaanvraag tijdens het telefoongesprek
    • Onze verzekerde heeft dan geen verklaring nodig van u (de arts/zorgaanbieder)

    Is het later dan 13.00 uur en moet het vervoer binnen 5 dagen geregeld zijn? Dan kan de verzekerde (telefonisch) contact opnemen met de klantenservice van de verzekering: 

    VGZVGZbewuzt | IZA | IZZ door VGZUnivé | UMCUnitedConsumersZEKUR | Zorgzaam

    • Heeft u een overeenkomst met ons voor GZSP?

      - Dan vraagt uw patiënt zelf een machtiging aan voor vervoer. Dit kan via de app of website van de verzekering.
      - Is er binnen 5 dagen vervoer nodig naar een GZSP-behandeling? Dan vult u het formulier 'Spoedaanvraag machtiging ziekenvervoer' in. Dit kan eventueel samen met onze verzekerde.

    • Heeft u géén overeenkomst met ons voor GZSP?

      Dan is het belangrijk om een machtiging aan te vragen voor GZSP-zorg in een groep. Hiervoor gebruikt u het formulier 'Machtigingsaanvraag indienen'. In dit aanvraagformulier geeft u aan of er ook vervoer nodig is. 

  • U vult het formulier 'Spoedaanvraag machtiging ziekenvervoer' in. Dit kan eventueel samen met onze verzekerde.

    Heeft de aanvraag geen spoed?

    Dan vraagt onze verzekerde zelf een machtiging (reiskostenvergoeding) aan via de app of website van de verzekering. U kunt uw patiënt uiteraard wel helpen met de aanvraag. Op de website van de zorgverzekering vindt u alle informatie over hoe de patiënt een reiskostenvergoeding kan aanvragen:

    VGZVGZbewuzt | IZA | IZZ door VGZ | Univé | UMC | UnitedConsumersZEKUR | Zorgzaam

 Informatievoorziening vanuit gecontracteerde vervoerders

Als onze verzekerde in aanmerking komt voor een reiskostenvergoeding, ontvangt deze van ons een schriftelijke goedkeuring/machtiging. Hierin noemen we de namen van 2 gecontracteerde vervoerders in de buurt.

Heeft u een overeenkomst met ons en kiest onze verzekerde voor u als vervoerder?

Dan zorgt u voor de informatievoorziening aan onze verzekerde over:

  • Schriftelijke bevestiging
  • Contactgegevens en bereikbaarheid vervoerder
  • De manier van aanvragen en/of wijzigen van ritten
  • Het aanvragen of wijzigen van de machtiging
  • Omrijtijden*
  • Wachttijden
  • Gecombineerde ritten

* Omrijtijden zijn niet langer dan 1,5 keer de reistijd zonder omweg, met een maximum van 30 minuten.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam