Behandelmanagement

Good Practice in de geestelijke gezondheidszorg

HSK past in al haar behandelingen ‘Behandelmanagement’ toe. Het bijsturen van behandelingen op basis van gemeten effectiviteit is daarbij een continu proces. De manier waarop HSK ‘Behandelmanagement’ heeft geïmplementeerd is uniek doordat het verregaande verandering is geweest in zowel werkmethodes als cultuur. De werkende elementen zijn breed toepasbaar bij andere GGZ-instellingen.

 De voordelen van deze Good Practice:

Passende zorg voor cliënt

Behandelmanagement leidt tot een hogere behandeleffectiviteit en cliënttevredenheid.


Daling van wachttijden

Door behandelmanagement dalen de wachttijden met ongeveer 2 weken.


Lagere zorgkosten

Zorgkosten voor de CMD-doelgroep dalen met ongeveer 3%. De werkwijze is ook toepasbaar op andere doelgroepen.

 

 Behandelmanagement: wat is dat dan?

Cliënten krijgen niet altijd een passende behandeling binnen de GGZ. In sommige gevallen worden cliënten onvoldoende geholpen bij hun klachten. Terwijl andere patiënten wel effectief, maar te lang doorbehandeld worden. Hierdoor lopen wachtlijsten verder op en stijgen zorgkosten.

Behandelmanagement per cliënt

HSK past in al haar behandelingen ‘Behandelmanagement’ toe. Behandelingen worden continu bijgestuurd op basis van gemeten effectiviteit. De manier waarop HSK ‘Behandelmanagement’ heeft geïmplementeerd is uniek, doordat het verregaande verandering is geweest in zowel werkmethodes als cultuur.

Ze zijn hierin onderscheidend door de frequentie waarmee wordt geëvalueerd, de samenstelling van het evaluatieteam en de objectieve gegevens die de basis hiervoor vormen. Het resultaat is dat de effectiviteit en de efficiëntie van de behandeling verbeteren. De wachtlijsten dalen en cliënten zijn tevredener.

De besparing in het kort

De landelijke besparing die gerealiseerd kan worden is circa € 35 miljoen.

De werkwijze in het kort

  • Het effect van de behandeling wordt regelmatig geëvalueerd.
  • Voor de evaluatie worden objectieve gegevens van klachtenreductie of herstel gebruikt.
  • Duurt de behandeling langer dan verwacht? Dan wordt een andere behandelaar betrokken bij de evaluatie.

 Zorgprofessional aan het woord

Maarten Merkx | Hoofd behandelbeleid, onderzoek en educatie bij HSK


“Behandelmanagement draagt bij aan de doeltreffendheid, doelmatigheid en toegankelijkheid van de GGZ.”

 Neem contact met ons op over deze innovatie

Wilt u meer informatie over de Good Practice? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Wat goed! We helpen u graag verder. U kunt hiervoor contact opnemen met onze innovatiemanagers.

Neem contact met ons op

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam