Digitale poli voor multidisciplinaire GGZ
Good Practice in de geestelijke gezondheidszorg
De toegankelijkheid van GGZ is al jarenlang een probleem. Digitaal behandelaanbod wordt ingezet als middel om de kwaliteit en toegankelijkheid te verbeteren. De digitale poli voor multidisciplinaire GGZ zorgt ervoor dat de wachtfase – voordat de digitale GGZ-behandeling start – sneller doorlopen wordt.
De voordelen van deze Good Practice:
In eigen omgeving werken aan persoonlijk herstel
- Keuzevrijheid voor de wijze van behandeling
- De behandeling vindt plaats in de vertrouwde omgeving van de cliënt
- Meer ruimte voor eigen regie
Significante afname van klachten
- De afname van klachten is bij de digitale poli groter dan bij reguliere poli's
- De toename van positieve geestelijke gezondheid is bij de digitale poli groter dan bij reguliere poli's
Kortere wachttijd en behandelduur
- Behandelduur is bij de digitale poli gemiddeld 0,7 jaar, in plaats van 2,3 jaar bij reguliere behandelingen
- Wachtfase heeft een snelle doorlooptijd
De digitale poli voor GGZ in het kort
Met de digitale poli voor multidisciplinaire GGZ wordt de wachtfase – voordat de digitale GGZ-behandeling start – sneller doorlopen. De behandeling vindt plaats in de vertrouwde omgeving van de cliënt, zonder wachtkamers en reistijd. Ook zijn er meer contactmomenten mogelijk, waardoor intensieve ondersteuning (waar nodig) mogelijk is.
Betrokken zorgverleners
GZ-psycholoog, klinisch psycholoog, psychotherapeut, psycholoog, verpleegkundig specialist, ervaringsdeskundige, trajectbegeleider en psychiater.
Doelgroep
Zorgprofessional aan het woord
Lea Reimers | GZ-psycholoog bij GGZ Oost Brabant
"Het laagdrempelige en flexibele karakter van digitale behandeling biedt de mogelijkheid om dichter aan te sluiten bij de behoeften van mensen en hun netwerk."
Neem contact met ons op over deze innovatie
Wilt u meer informatie over de Good Practice? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Wat goed! We helpen u graag verder. U kunt hiervoor contact opnemen met onze innovatiemanagers.