Herstelondersteunende intake (HOI)
Good Practice in de geestelijke gezondheidszorg
De HOI is een nieuwe vorm van het intakegesprek. Waarbij er naast de 2 behandelaren ook een professionele ervaringsdeskundige betrokken is. Het intakegesprek is voornamelijk gericht op de kracht en mogelijkheden van de cliënt, en wat deze nodig heeft om aan herstel te werken.
De voordelen van deze Good Practice:
Cliënt staat in eigen kracht
De focus ligt op de eigen kracht en mogelijkheden van de cliënt.
De cliënt ervaart de kwaliteit van de intake en de aandacht voor het eigen verhaal als positief.
Snel aan de slag
Na de aanmelding kan de cliënt binnen 1 week aan de slag (e-health).
Minder instroom in SGGZ
De instroom naar de SGGZ neemt door de inzet van HOI met 33% af, ten opzichte van een reguliere intake.
Waarom de herstelondersteunende intake (HOI)?
De herstelvisie staat regelmatig onvoldoende centraal in reguliere intakegesprekken. Daarnaast richten intakes zich onvoldoende op kansen en sterktes van de cliënt en zijn systeem en leefwereld. Met de introductie van de Herstelondersteunende intake (HOI) krijgen deze elementen expliciet aandacht in het gesprek. Bij HOI zijn 2 behandelaren en een professionele ervaringsdeskundige betrokken. Door de aanwezigheid van deze disciplines komen alle dimensies van herstel aan de orde.
Het gesprek is vooral gericht op de kracht en mogelijkheden van de cliënt
Tijdens de HOI wordt met de cliënt besproken wat het best passende vervolg is bij de hulpvraag en het verdere herstel. De HOI vindt plaats in de .
{"key":"Herstelacademie","title":"Wat is de Herstelacademie?","content":"\u003cp\u003eDe Herstelacademie is een huiselijke locatie waar mensen aan hun herstel kunnen werken.\u0026nbsp;\u003c/p\u003e\n\u003cp\u003eIn de Herstelacademie worden door ervaringsdeskundigen onder andere cursussen gegeven (online en op locatie) en lotgenotencontactgroepen georganiseerd. Mensen kunnen er werken aan hun ontwikkeling en leren vaardigheden om het leven in te richten zoals zij dat willen.\n\u003c/p\u003e\n\u003cp\u003eMeer informatie over de \u003ca rel=\u0022noopener noreferrer\u0022 href=\u0022https://www.ggz-nhn.nl/website/watbiedenwij/herstelacademie\u0022 target=\u0022_blank\u0022\u003eHerstelacademie van GGZ Noord-Holland-Noord\u003c/a\u003e.\u003c/p\u003e"}-
GGZ Noord-Holland-Noord noemt 7 tips om herstelondersteunende intake succesvol in te voeren.
-
Neem een herstelondersteunende visie als uitgangspunt.
-
Investeer in eHealth.
-
Laat de cliënt zelf bepalen welke richting het herstel op moet.
Heb vertrouwen, ook als je als professional denkt dat het niet aansluit bij de klacht.
-
Maak duidelijk welke cultuuromslag gevraagd wordt.
Van adviseren naar informeren en ondersteunen.
-
Stimuleer alle disciplines om samen te werken.
Erken elkaars expertises en begrijp samen wat er aan de hand is.
-
Zorg voor een .
Faciliteer hierin een programma met onder andere lotgenotengroepen, WRAP (Wellness Recovery Action Plan) en korte trainingen gericht op veelvoorkomende klachten.
-
Betrek de gemeente en ketenpartners vroeg bij het ontwikkelen van voorzieningen als een Herstelacademie.
Werkt dit vertragend of belemmerend? Investeer (in eerste instantie) zelf in een Herstelacademie. De aanwezigheid van deze plek en van vervolgprogramma's is een noodzakelijk onderdeel bij het introduceren van een HOI.
-
Zorgaanbieders aan het woord
Nanette Waterhout | Ervaringsdeskundige bij GGZ Noord-Holland-Noord
Marty Dijkstra | GZ-psycholoog, Psychotherapeut en Manager aanmeldpunt & e-Health bij GGZ Noord-Holland-Noord
“Samen begrijpen wat er aan de hand is en wat de cliënt nodig heeft om stappen te zetten in herstel.”
Neem contact met ons op over deze innovatie
Wilt u meer informatie over de Good Practice? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Wat goed! We helpen u graag verder. U kunt hiervoor contact opnemen met onze innovatiemanagers.