Versnelde behandellijn
Good Practice in de geestelijke gezondheidszorg
Bij het inzetten van de 'Versnelde behandellijn' wordt de wachtlijst dagelijks gescreend op (on)juiste verwijzingen en wordt er gebruik gemaakt van een generalistische intake. Door een versnelde behandellijn te organiseren voor specifieke doelgroepen, wordt er snel ingespeeld op de zorgvraag van deze cliënten.
De voordelen van deze Good Practice:
Juiste zorg op het juiste moment
Versnelde intake voorkomt verslechtering tijdens wachten en bepaalt snel de juiste plek voor zorg en/of ondersteuning.
Wachttijd reductie
Wachttijd voor alle cliënten wordt teruggebracht, door voor specifieke groepen een versnelde behandellijn in te zetten.
Behandelduur reductie
42% van de cliënten op de wachtlijst is toegeleid naar een passende plek extern. Daarnaast kon 26% op eigen kracht verder na een kort intensief herstelondersteunend traject.
De versnelde behandellijn in het kort
Vaak is niet (meteen) duidelijk waar mensen met specifieke psychische problemen terecht kunnen. Verwijzingen en doorverwijzingen zijn soms niet compleet of zelfs verkeerd. Dat levert onnodig vertraging op voor cliënten die onterecht op de wachtlijst staan voor de SGGZ. Bovendien vragen specifieke situaties om een snelle interventie, zoals bij cliënten met een dreigende escalatie of recidiverende cliënten.
Hoe zorgt de versnelde behandellijn voor verbetering?
Bij de versnelde behandellijn wordt de wachtlijst dagelijks gescreend op (on)juiste verwijzingen. Daarnaast vindt er een generalistische intake plaats. Door voor specifieke doelgroepen een versnelde behandellijn te organiseren, wordt bij deze cliënten snel ingespeeld op de zorgvraag. De intake wordt versneld aangeboden, waardoor de passende zorg snel geïdentificeerd is. Bovendien wordt zo voorkomen dat bij cliënten die op de wachtlijst staan, terugval of verslechtering optreedt.
De doelgroep
Cliënten die op de wachtlijst staan voor een ambulante SGGZ-behandeling.
Betrokken zorgverleners
Psychiater, verpleegkundig specialist, sociaal-psychiatrisch verpleegkundige.
Zorgprofessional aan het woord
Debbie van Kuijk | Programmamanager Ontwikkeling en Innovatie Yulius Volwassenen
"Het in de praktijk zoeken met verwijzers, cliënten en het team naar manieren om cliënten zo snel mogelijk op de juiste plek te behandelen, levert ons nog steeds mooie inzichten op. We luisteren, doen en ontplooien. Samen het verschil!"
Neem contact met ons op over deze innovatie
Wilt u meer informatie over deze Good Practice? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Wat goed! We helpen u graag verder. U kunt hiervoor contact opnemen met onze innovatiemanagers.