Earhelp
Good Practice in de medisch specialistische zorg
Earhelp is een platform die consulten thuis mogelijk maakt. Met één druk op de knop kunnen huisartsen en audiciens gegevens versturen vanuit het eigen patiëntendossier naar het Earhelp platform. Vervolgens wordt de casus beoordeeld en wordt gezamenlijk met de patiënt een behandelplan opgesteld.
De voordelen van deze Good Practice
85% hoeft niet meer fysiek naar de KNO-arts
Patiënten zijn snel en met zorg persoonlijk behandeld, afgestemd op de levensfase van patiënt.
Met 1 druk op de knop medische informatie uitwisselen
We ontlasten de huisarts en de tweede lijn, met behoud van kwaliteit van zorg.
Per behandeling gemiddeld € 85 goedkoper
Door de inzet van Earhelp wordt de behandeling gemiddeld € 85 goedkoper. Daarom wordt deze werkwijze uitgebreid naar andere doelgroepen.
Wat is Earhelp?
Earhelp biedt digitale consulten bij de mensen thuis, wanneer het de mensen uitkomt. Met één druk op de knop kunnen huisartsen en audiciens noodzakelijk patiëntgegevens, audiometrie en tele-otoscopie beelden versturen vanuit het eigen patiëntendossier, naar het Earhelp platform. Hier wordt de casus beoordeeld en wordt samen met de patiënt een behandelplan opgesteld. Hierbij staat de vraag: ‘Waar heeft u behoefte aan op uw leeftijd?’ centraal.
Doelgroep
Huisarts en audiciën zien ongeveer 590.000 mensen per jaar met gehoorverlies of gerelateerde klachten zoals oorsuizen of duizeligheid. Daarbij heeft ongeveer 17% van de bewoners in een verpleeg- of verzorgingsinstellingen een onvoldoende gerevalideerd gehoorverlies. Dit belemmerd communicatie en zelfredzaamheid.
De kosten in het kort
-
Landelijke zorgkosten
Totale landelijke zorgkosten voor slechthorende wordt geschat op € 80 miljoen euro op jaarbasis (Cijfers OpenDis jaar 2023).
-
Landelijke besparing
€ 8,2 miljoen euro bij landelijke dekking met Earhelp.
Zorgaanbieder aan het woord
Thijs Jansen | KNO-arts bij Earhelp
"Als ik had geweten dat ik vandaag de KNO-arts in mijn woonkamer had gehad, had ik wel een beetje opgeruimd - aldus een
87 jarige dame tijdens videoconsult. Wat mij betreft een pakkende quote die laat zien dat je ook persoonlijke zorg kan leveren via
teleconsultatie. Een onvermijdelijke stap als we kijken naar de (hoor)zorg van de toekomst."
Neem contact met ons op over deze innovatie
Wilt u meer informatie over de Good Practice? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Wat goed! We helpen u graag verder. U kunt hiervoor contact opnemen met onze innovatiemanagers.