Zorgvernieuwing ziekenhuisrobot Robin implementeren

Bij deze zorgvernieuwing wordt de transportrobot Robin in het ziekenhuis ingezet om werk uit handen te nemen van de verpleegkundigen. Door de robot Robin hoeven verpleegkundigen niet meer op en neer te lopen naar het laboratorium. Dit zorgt voor meer tijd voor de patiënt.

 Implementatie in de praktijk

Voor een succesvolle implementatie zijn er verschillende voorbereidingen en aanpassingen nodig:

Interne processen

Het is van groot belang om ziekenhuisrobot Robin zo dicht mogelijk bij het bestaande proces te laten functioneren. Het is daarbij belangrijk om afspraken en protocollen te maken rondom het gebruik van de robot.


Maak bijvoorbeeld afspraken over onder andere:

  • Wie de robot kan oproepen
  • Wie het materiaal eruit haalt
  • Waar robot Robin gaat stoppen
  • Wat een goede positionering is voor de robot in de lift

Technische aanpassingen

Om een transport van A naar B uit te kunnen voeren is het belangrijk dat Robin zich goed kan verplaatsen in de hele route. Het is daarom belangrijk om onder andere het volgende aan te passen: 

  • Deuren en liften gebruiksklaar maken: deuren en liften moeten een ontvanger krijgen waar de robot een seintje naartoe kan sturen om de deuren open te doen.
  • Plattegronden moeten worden ingeladen, waarbij de start- en stopplaatsen moeten worden bepaald.

De technische installatie en het onderhoud wordt verzorgd door de afdelingen Technisch beheer en de ICT.

 Neem contact met ons op over dit initiatief

Wilt u meer informatie over de ziekenhuisrobot Robin? Of wilt u deze zorgvernieuwing implementeren? Wat goed! We helpen u graag verder. U kunt hiervoor contact opnemen met onze innovatiemanagers van medische specialistische zorg. 

 

Neem contact met ons op

 Meer voorbeelden van zorgvernieuwingen

Bent u benieuwd naar al onze initiatieven op het gebied van zorgvernieuwingen? Laat u inspireren en bekijk alle initiatieven. Of kies via de filters de initiatieven die voor u van toepassing zijn.

 Veelgestelde vragen en antwoorden

  • In de avonden en nachten wordt Robin minder gebruikt. Dit komt doordat ziekenhuisrobot Robin zoveel mogelijk aansluit op het bestaande werkproces. De reden daarvoor is dat de bezetting in het laboratorium op die tijden erg laag is. Daardoor moet er vooraf worden gebeld of Robin gestuurd kan worden. In de praktijk ziet men dat medewerkers dan liever de samples opsparen en zelf lopen.

    De robot zou de hele dag gebruikt kunnen worden door medewerkers, maar dat is niet wat de praktijk laat zien. 

  • In principe maken alle verpleegafdelingen gebruik van ziekenhuisrobot Robin.

    Uitzonderingen:

    • De afdeling waarbij al buizenpost aanwezig is. Deze buizenpost heeft namelijk dezelfde functie als de transportrobot. 
    • De afdeling neonatologie. Hier is de deur op bepaalde tijden gesloten, omdat men zicht wil hebben en houden op de mensen die de afdeling bezoeken. Als Robin zelf de deur opent, is er geen zicht meer op wie de afdeling benadert, want iemand kan ongezien achter de robot aanlopen. Daarom wordt de robot op deze afdeling niet ingezet. 
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam